Kolmen kohdan ohje auttaa lisäämään itsevarmuutta valokuvaajana asiakastyössä. Kommunikointi on avaintekijä onnistuneessa palvelussa. Kuka on tulossa kuvattavaksi? Mitä piilo-odotuksia asiakkaalla on? Miksi hän valitsi minut?
Step 1: Luo asiakaskysely tutustumista varten
Asiakaskysely toimitetaan, kun kuvaus on varattu. Se auttaa sinua tutustumaan asiakkaaseen ja toisinpäin. Sen avulla tiedät ennen kuvausta melko tarkkaan ketä olet kuvaamassa, mitä ajatuksia heillä on ja miksi he ihastuivat juuri sinuun. Kyselyssä selvität ainakin seuraavat asiat:
- Missä, ketkä ja milloin
- Mistä asiakas löysi sinut
- Miksi asiakas valitsi sinut
- Mikä kuvauksissa mietityttää/jännittää
- Toiveita (vapaa sana)
Lomake, jossa on valmiita vastausvaihtoehtoja, on helpoin tapa toteuttaa kysely. Esimerkiksi maksuton Google Forms antaa vastauksista yhteenvedon, joten voit helposti seurata analytiikasta mistä asiakkaat esimerkiksi löytävät sinut.
Step 2: Luo asiakaskysely palautetta varten
Palautekyselyllä tarjotaan asiakkaalle mahdollisuus tulla kuulluksi ja osoitetaan oma halu kehittyä. Palautteeseen asennoidutaan seuraavasti – joko saan kehuja tai kehityn. Kehut tuo hyvän mielen, muttei kehitä. Kritiikki raapasee kerran, mutta vie parhaimmillaan monta askelta eteenpäin.
Palautekysely toimitetaan, kun palvelu on saatu päätökseen. Ennakkoon täytetyt vastausvaihtoehdot helpottavat palautteen antamista ja asteikko 1-10 toimii hyvänä mittarina. Kyselyssä tulee olla ainakin seuraavat asiat:
- Miten kommunikointi sujui
- Tuliko asiakkaan toiveet kuulluksi
- Millaisena asiakas koki kuvaustilanteen
- Oliko asiakas selvillä miten palvelu etenee
- Minkä arvosanan asiakas antaa kokemukselle
- Kuinka todennäköisesti asiakas voisi suositella palvelua
- Vapaa palaute
Step 3: Taltuta risut ja kerää ruusut
Viimeisenä on vuorossa vastauksien analysointi. Ensin hankalat asiat pois alta. Mitä asiakkaan mahdollinen kritiikki koski? Onko aihetta tarkastella asiaa enemmän vai onko kyse kommunikoinnin puutteesta? Jos palautteessa on perää, se kirpaisee hetken, mutta osaat kiinnittää siihen jatkossa aina huomiota. Ilman palautetta toistat samaa kaavaa tietämättäsi.
Joskus palautteen aiheellisuutta voi olla vaikea arvioida itse. Tällöin on hyvä pohtia asiaa luotettavan ja rehellisen kollegan kesken. On hyvä muistaa, että palautteissa on aina kaksi näkökulmaa. Asiakas ei ole aina oikeassa, mutta asiakkaan ongelmaa täytyy osata kuunnella.
Lopulta ne ruusut talteen. Tallenna kauniit sanat yhteen paikkaan talteen, josta voit ne kaivaa esiin tarpeen tullen. Ne on kirjoitettu juuri sinulle ja aiheesta.
Vastaa