
Aika herkkullinen aihe. Vielä herkullisempaa on se, että luotan aina dataan ennemmin kuin mutuiluun. Aion siis näyttää datan avulla, mistä asiakkaat löytävät minut.
Todellisuudessa teen itseni pikemminkin näkyväksi, kuin olisin vain löydettävissä. Esimerkiksi Google-hausta löytyminen vaatii ison pohjatyön ja sen lisäksi jatkuvaa hakukoneystävällistä toimintaa. Google esimerkiksi tykkää nettisivuista, jotka tuottaa sivuilleen sisältöä. Myös sinä, lukiessasi nyt tätä artikkelia, autat minua hakukonenäkyvyydessä.
Sama koskee sosiaalista mediaa. Pelkkä sivun olemassaolo ei vielä riitä, vaikka sinne jokunen eksyisikin. Osa asiakkaista on ehtinyt seuraamaan minua vuoden päivät sosiaalisessa mediassa, ennenkuin lopulta ovat valmiita varaamaan kuvauksen. Somessa rakennetaan luottamusta ja se myös edellyttää sisällön tuottamista.
Mistä ihmiset tulevat nettisivuille?

Ylhäällä oleva piirakka on peräisin Google Analytics -sivustosta. Analytiikka on ajalta 6.6.2018-6.6.2019. Piirakka on aina näyttänyt lähes samanlaiselta muutamien prosenttien heitoilla.
- 76,3% Sosiaalinen media
- 14,5% Orgaaninen haku (tarkoittaa ei maksettua hakutulosta)
- 8,6% Suora liikenne (kävijä kirjoittaa nettisivuosoitteen nettiselaimeen, klikkaa nettisivulinkkiä e-mailissa etc.)
Tarkastellaan vielä sosiaalista mediaa tarkemmin:

Instagram Stories tarkoittaa maksetun mainonnan avulla tulleita swipe up-käyttäjiä. Tätä ominaisuutta ei ole tileillä, joilla on alle 10 000 seuraajaa. Siksi tarinan osuus on analytiikassa hyvin pieni.
Täältä löydät Facebook-sivuni.
Täältä löydät Instagram-sivuni.
Tämän jälkeen voidaan varmaan ainakin todeta, ettei se Facebook ole ihan kuollut.
Mistä tulee asiakkaat, jotka buukkaavat kuvauksen?

Aiemmassa osiossa kävi siis ilmi, mistä asiakkaat löytävät nettisivuni. Yllä olevasta piirakasta näemme mistä asiakkaat, jotka varsinaisesti kävivät kuvauksissa, tulivat (kysely on ollut olemassa tosin vasta 6kk). Suositteluiden kautta tulleista voi saada analytiikkaa vain kyselyiden avulla.
Neljä suurinta kanavaa:
- 26,7% Haettuamme Googlesta kuvauspalveluita
- 22,2% palaavia asiakkaita (todellisuudessa suurempi, en teetä ennakkokyselyä vanhoille asiakkaille uudestaan ellei edellisestä kuvauksesta ole pitkä aika)
- 13,3% Ystävän tai perheenjäsenen suosittelun kautta
- 11,1% Facebookista (sivustoni kautta)
Yhteenveto: Google-näkyvyys & hyvä työ avaintekijöinä
Sivuilleni saapuneista vain 14,5% on Googlesta, mutta kyselyn perusteella suurin osa buukkaavista asiakkaistani on sitä kautta tulleita. Googlen kautta saan siis parhaiten varauksia nettisivuvierailijoiden määrään nähden. Loogista, sillä kuvauspalveluitani he ovat jo etsimässä.
Seuraavaksi isoin osio on palaavat asiakkaat ja samaan sumppuun voisi laittaa suositteluiden kautta tulevat. Hyvä työ kantaa aina hedelmää. Se voi olla palaavan asiakkaan muodossa tai suosittelun kautta. Suosittelun voima on muuten järjettömän suuri. Asiakashankinta luonnollisesti helpottuu ajan myötä, jos asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Vastaa