
Mistä syystä alunperin tarjosin alennuksia palveluihini? Ensimmäinen syy saattaa olla aika selvä – asiakkaista oli pulaa. Toinen syy oli puhdas auttamisen halu – tässä sinulle tarjous, joka toimii toivottavasti matalana kynnyksenä tarttua palveluihini, koska tiedän, että kuvauspalvelut ovat hintavia.
Alkuun voin todeta, että alennusmyyntien lopettaminen ei johtunut siitä, ettei uusille varauksille olisi tarvetta. Tai etten haluaisi madaltaa kynnystä kuvauspalveluiden käyttöön. En myöskään kiellä, etteikö alennusmyynit tuottaisi euroja kassaan. Auttaako ne kuitenkaan pitkän matkan strategiassa?
Tarkastellaan asiaa muutamasta näkökulmasta.
Aika on yhtä arvokasta tammikuusta joulukuuhun
Palvelualalla vaihdan rahaa aikaa ja ammattitaitoa vastaan. Luovalla alalla jokainen työ on myös uniikki, eikä sitä voi monistaa. En omista esimerkiksi varastoa mistä täytyy päästä eroon kauden vaihtuessa. Aikani on yhtä arvokasta tammikuusta joulukuuhun. Ammattitaito sen sijaan vaan kasvaa, eli työni arvo pikemminkin kasvaa.
Loin omalle ammattitaidolle ja ajalle arvon, joka näkyy asiakkaalle euromääräisenä. Alennuksen tarjoaminen tarkoittaa sitä, että olen valmis neuvottelemaan siitä mikä oman työni arvo on. Se ei ole filosofia mitä kannan missään muodossa.
Hinta ei ole ainoa este
Tein aika ison ja huonon oletuksen, kun ajattelin, että potentiaalisen asiakkaan ainoa este varata kuvauspalvelu on hinta. Asiakkailla on jopa useita esteitä, hinta voi olla vain yksi. Mitä hintavampi palvelu, siitä suurempi on luottamuskysymys. Saanko rahalle tosissani vastinetta? Sen sijaan, että lasken hintaa, näytän mitä sillä rahalla saa. Ja nyt en tarkoita portfoliota.
Aloin kasvattamaan luottamusta sosiaalisessa mediassa. Olen paljon esillä omalla nimellä ja kasvoilla. Jaan todella avoimesti käyttämiäni työskentelymetodeja. Kerron miten jatkuvasti kehitän palveluita ja omaa ammattitaitoani. Jaan asiakaspalautteita. Kerron työpäivistäni. Pidän huolta vanhoista asiakassuhteista järjestämällä heille esimerkiksi oman kuvauspäivän.
Jos saan laskettua kaikki muut mahdolliset esteet, raha on harvalle enää ongelma.
Alennusmyynneistä markkinointistrategiaan
Poistin alennusmyynnit ja kehitin markkinointistrategian. Mitä se käytännössä tarkoittaa?
Kehitin suunnitelman, joka on mahdollista toteuttaa vuodesta toiseen pienillä viilauksilla. Siihen kuuluu myös kampanjat, jotka tuovat kassavirtaa hiljaisille kuukausille. Tällöin tarjoan erikoispalveluita, jotka ovat tarjolla vain 1-2 krt vuodessa. Alennusmyynti ei ole ainoa keino saada ihmisiä nopeasti liikkeelle.
Strategiassa varaudun myös etukäteen hiljaisiin kuukausiin, eli teen 1-2kk etukäteen sisältöä sosiaaliseen mediaan, jonka toivon johdattavan yhteydenottoihin.
Millainen sinun strategiasi voisi olla, jos veisit sen vähän pidemmälle?
Vastaa